Ventouxman !

Een mooi sportdoel gevonden voor 2019, de Ventouxman ! Ik heb me ingeschreven voor deze triathlon op 15 september 2019. Het zijn de afstanden van een halve triathlon (2 – 90 – 20), maar dan met wat “details” zoals de beklimming van de Ventoux per fiets en een afsluitende trail op de berg met flink wat hoogtemeters. We gaan met een grote groep van >30 man/vrouw met veel ervaren triatleten waaronder mede CTWT-ers Marco en Arno. Getwijfeld of ik het zou kunnen, het zal niet makkelijk worden, maar nu ik de keus gemaakt heb, ga ik er vol voor.

Tot dusver ontbrak de tijd om mijn dagelijkse leven wat meer in het teken te zetten van zo’n evenement, maar nu ik afscheid heb genomen als voorzitter van SV Leidschenveen heb ik in ieder geval wat meer tijd gekregen. Bovendien zal ik wel moeten 🙂 Een kwart triathlon kom je nog wel door met 2 a 3 keer in de week licht trainen, maar bij een halve, en zeker deze, moet je echt aan de bak. Serieus meters maken, duurtrainingen in de winter, beter leren zwemmen, trainen op hardlopen bergop en… afvallen.

De beelden van de onderstaande video doen de rest voor de motivatie.

Mijn doel zal zijn heel blijven en op een gezonde manier fietsend en rennend over de finish komen. Qua tijd geen idee, vooral omdat ik niet goed kan inschatten hoe snel het lopen met hoogtemeters gaat. 1+4+2,5 uur? Het zwemmen is 2 km. Ik ben een slechte zwemmer, maar het is ook weer niet heel veel meer dan de 1,5 bij een olympische afstand. Natuurlijk moet er wel flink getraind worden om niet al vermoeid op de fiets te klimmen. Het fietsen (90 km) moet normaal gesproken geen probleem zijn. Zowel afstand als beklimming al vele malen gedaan. Maar nog niet als tijdrit. Het zal niet op mijn tijdritfiets gaan (verzet, gewicht), maar op mijn gewone racefiets met enkele modificaties zoals een klein opzetstuurtje en mogelijk een wat kortere en lage stuurpen om een iets betere zit te krijgen in tijdrithouding. Het is wel belangrijk dat ik flink wat kilootjes kwijtraak om op de mogelijkheden te komen van zo’n tien jaar geleden. Ik woog toen 15 kilo minder dan nu (!) . Dat zal waarschijnlijk niet gaan lukken, maar er gaan er nog 10 af.

Vooral voor het lopen moet ik veel meer (en anders) gaan trainen. Maar ook daarbij geldt, zorgen dat je heel blijft en tot en met september kunt blijven trainen. Duurlopen combineren met heuveltrainingen en combitrainingen met het fietsen. Ik blijf orientatielopen. Niet alleen omdat ik dat heel leuk vind, maar ook omdat het mooie intensieve trainingen zijn op geaccidenteerd en ruig terrein.

Na relatieve rust in het najaar ben ik eind november begonnen aan de voorbereiding. Cijfers december:

  • 22 trainingen, 26 uur
  • 195 km mountainbike + 181 km racefiets
  • 83 km hardlopen
  • – 2 kg

Ook deelnemer? Leuk als je een berichtje achterlaat of connect via Strava.