Tour Transalp vs Tour de Kärnten

Een vergelijking van mijn eerdere ervaringen in de Tour Transalp en de Tour de Kärnten van dit jaar. Het zal voor iedereen anders zijn, maar misschien is het verschil interessant als je deelname van 1 van de 2 overweegt. Wie weet breid ik het overzicht nog eens uit met andere meerdaagse cyclo’s 🙂

Tour Transalp Tour de Kärnten
 Routes
  • Etappes variërend van 80 tot 150 km. Altijd veel beklimmingen. Soms extreme etappes, maar niet zo zwaar als eendaagse cyclo’s.
  • Je trekt van Duitsland naar Italië. Daardoor veel variatie in landschap.
  • Ieder jaar aanpassingen. Soms (na twee jaar) vergelijkbare etappes.
  • Etappes variëren van tijdrit tot maximaal 100 km. Zware passages maar geen zware bergetappes. 1 vlakke tijdrit en 1 klimtijdrit.
  • Alle etappes rond de Ossiacher See. Mooie omgeving.
  • Jaar erop vergelijkbare of exact dezelfde etappes.
 Aanduiding
  • Door grote deelnemersaantal fiets je nooit alleen.
  • Verkeersvrij als je op schema binnen uur voorste rijdt. Als je erna zit kan het soms opeens wat druk worden omdat auto’s achter deze auto zitten.
  • Volgwagens tussen renners verboden. In praktijk komt het toch voor.
  • Uitstekende bepijling.
  • Niet verkeersvrij, maar op alle gevaarlijke punten wordt verkeer tegen gehouden. Nergens last van verkeer.
  • Volgwagens tussen renners verboden. In praktijk komt het incidenteel voor.
 Prestatie
  • Het uitrijden is voor veel deelnemers een prestatie op zich. Je wordt steeds meer moe gedurende de week.
  •  Uitrijden is voor iedereen die regelmatig fietst mogelijk. Er is geen tijdslimiet.
 Kosten
  • 895 euro voor 7 etappes (695 voor U23) (vroegboekers 5% korting). Verzorging onderweg, vaak direct na afloop hap en iedere dag pasta buffet. Incl. finisher shirt en herinnering.
  •  399 euro voor 6 etappes (vroegboekers 20% korting). Verzorging onderweg en warme hap direct na afloop. Eén keer pasta buffet. Incl. finisher shirt.
 Verzorging
  • Meerdere uitgebreide verzorgingsposten, extra waterpunten. Onderweg materiaalwagens. Na afloop drinken en eten. ‘s Avonds warme maaltijd. Bij finish reparatiemogelijkheid.
  • Eén verzorgingspost per rit. Gel, banaan en bekertjes water. Na afloop warme hap en drinken. In dorp reparatiepunt.
Overnachten
  • Er is een arrangement in slaapzalen/sporthallen voor 160 euro incl. ontbijt. (Vaak dichtbij de startplek.) Of zelf hotels of hotelarrangementen boeken. (Luxer/rustiger maar soms ook wat verder weg waardoor je je tas eerder af moet geven.)
  • Zelf boeken. Je blijft de hele week op dezelfde plek. Diverse mogelijkheden zowel halfpension als appartementen. (Kies altijd Ossiach.)
Sfeer
  • Zeer veel drukte, iedereen is met wielrennen bezig. Aankomst- en finishplaatsen staan in teken van. Reclamestands.
  • Siegerehrung, film van de etappe en uitgebreide briefing volgende dag.
  • Internationaal.
  • Gemoedelijke sfeer, einde week je de meesten.
  • Siegerehrung en korte briefing volgende dag.
  • Vooral Duits/Oostenrijks. (Steeds meer internationaal.)
Deelnemers
  •  1200 (aantal daalt)
  • Van ex-profs tot “uitrijders”.
  • Alle nationaliteiten, wel meest Duitsers.
  • 280 (aantal stijgt)
  • Iets minder toerders, daardoor gemiddeld wat hoger niveau.
  • Vooral Oostenrijkers/Duitsers. Steeds meer internationaal.
Beleving
  •  Je rijdt de tocht als duo. Dit geeft een bijzondere beleving. Je zit continu tussen de fietsers. Je wordt verzorgd als prof. Iedere dag wordt het zwaarder. Aankomen bij (meestal) warme Gardameer voelt als beloning van vermoeiende week.
  •  Je rijdt alleen. Afhankelijk van waar je slaapt en omdat de etappes wat korter zijn is er meer rust tussendoor. Voelt meer als een “normale” fietsvakantieweek.

cropped-timmel.jpg