Hoogtemeters

Dat een berg op fietsen wat anders is dan toeren door het vlakke Zuid-Holland is me al enige jaartjes bekend. De cadans is lager, intensiteit hoger, je houding is anders en je gewicht telt dubbel zo hard. In de voorbereiding voor cyclo’s ben ik daarom toch altijd meerdere malen richting de heuvels getrokken. Bij gebrek aan vrije dagen werd dat nog wel eens Limburg, maar ook daar is het zinvol trainen voor het echte werk.

Met lopen blijkt dat niet heel veel anders. Sterker, ik heb zelfs het idee dat het verschil in techniek en spiergebruik nog veel groter is dan bij het fietsen. De eerste keer dat ik echt intensief heuvelop trainde deze winter had ik een paar dagen spierpijn. In de bovenbenen, maar vooral kuit en achillespezen. Vooral die laatste gebruik je heel anders bij het hardlopen heuvelop. Tijdens oriëntatielopen klim en daal je ook regelmatig, maar dat is toch wat anders dan de 600 hoogtemeters in 20 kilometer die ik tijdens de Ventouxman te verstouwen krijg.

Hoogteprofiel loopparcours Ventouxman (x4)

Als je geen zin hebt om de route zelf in te tekenen, is Strava je vriend om wat meer te weten te komen over het loopdeel van de Ventouxman. Het lijkt erop dat het looprondje hetzelfde is als in 2017, dus het toen aangemaakte segment doet nog steeds dienst. Leuke is dat je op het segment kunt zien dat hier 4 min per kilometer wordt gelopen door de toppers, mannen die op het vlakke in wedstrijdverband bij 10 km 3:10 tot 3:20 lopen. Degenen die hier 6:30 tot 7 minuten per kilometer lopen, hebben vergelijkbare PR’s als ik op de 10 km (45 min – 50 min). Met andere woorden, 7 minuten per kilometer gemiddeld, is voor mij een mooi doel.

Je begint met een steile afdaling en na 1,5 kilometer loop je flink omhoog. Daarin zit een stuk van 500 meter a 10% gemiddeld, met een paar uitschietertjes. Afgaande op het profiel ziet het er wel uit alsof je kunt blijven rennen en niet echt hoeft te klauteren. Da’s mooi. Na de klim gaat het op en af tot de finish. In totaal loop je de ronde 4x.

Het lopen in de heuvels kan ik gelukkig vlakbij mijn huis goed trainen. Bij Zoetermeer is in het Buytenpark een aantal mooie klimmetjes. In een ronde lopen lukt het om daar 100 hoogtemeters te stoppen in 5 kilometer. Maar als je echt intensief wilt trainen, is er de bult der bulten. Berucht onder MTB-ers en nu ook onder Ventouxmen. Gisteren 12x omhoog. Auw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *